All founders of religions heard the impersonal voice of God revealing Atma that activates the entire Creation. Just as Vedas were 'heard' and propagated as 'heard' (Sruti), Quran too was 'heard' by Hazrath Muhammad. The Quran has Salat and Zakat as two eyes. Salat means prayer; Zakat means charity. Those who consider charity as a high duty and elevate their consciousness through prayers and continuous meditation on God are Muslims. Islam is a word which denotes not a particular religion but a state of mind, a state of total surrender to the Will of God. Islam means dedication, surrender, peace, tranquillity. Islam denotes a community whose members achieved supreme peace through surrender to the All-Merciful, All-Powerful God and who vowed to live in peace with their fellowmen. Later, it came to be applied to communities that considered themselves separate and different from the rest. Islam taught something higher. It directed attention to One in the many, Unity in Diversity and led people to God.    
Sri Satya Sai.

   Все основатели религий, такие как Иисус, Будда и другие слышали откровение Господа о незримой Сути (Атме), Которая активизирует всё Творение. Подобно тому, как "Веды" были услышаны Мудрецами, настроившимися на Божественность, и записаны, как "Воспринятое (Шрути)", так и Хазрат Мухаммад "воспринял" и написал "Коран".  В нём "салат" и "закят" подобны двум глазам. "Салат" означает "молитва", а "закят" – "благотворительность". Только те, кто считают благотворительность своим долгом и возвышают своё сознание с помощью молитв и непрерывных размышлений о Боге, являются мусульманами.  
   Слово "Ислам" обозначает не конкретную религию, а состояние ума, состояние полного подчинения Воле Бога. Ислам означает Преданность, покорность, миролюбие и спокойствие. Ислам также означает сообщества, в которых люди достигли высочайшего Спокойствия с помощью подчинения Всемогущему Всемилостивому Богу и поклялись жить в мире со своими собратьями. Позже словом "Ислам" стали называть сообщества, которые считали себя более возвышенными и отличными от остальных. 
   Ислам учил тонкому и возвышенному. Он обращал внимание людей на Единого во многих, на Единство в разнообразии и вёл к Богу.
Шри Сатья Саи.